31.12.09

Ada Apa Pada Nama

Sekadar mengisi masukan terakhir tahun ini. Kini isu PPSMI mungkin sudah kurang didebatkan kecuali pihak yang pro-PPSMI pulak yang mungkin akan menyuarakan ketidakpuasan mereka. Bagi saya secara peribadi, bukanlah tentang debat itu sangat tetapi apakah pengisian yang dibuat untuk satu-satu pendapat. Kini para pecinta bahasa berpeluang untuk mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu secara berfokus dan malanglah sekiranya peluang ini hanya untuk mengekalkan status quo. Harapnya tidak ada lagi komen jenaka seperti apakah terjemahan bagi perenggan berikut:

"That server gives a plug and play service to the client using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client."

Tak perlu saya beri terjemahannya di sini yang dijadikan sebagai bahan jenaka kerana mirip kepada bahan lucah. Jika difikirkan, istilah bahasa Inggeris yang dipakai dalam perenggan di atas juga boleh membawa maksud lucah jika kita ingin berfikiran demikian. Sebenarnya istilah bahasa Inggeris itu sendiri mungkin sudah bermasalah tetapi disebabkan kelaziman, perkataan tersebut membawa maksud yang dikehendaki.

Di sini, saya tidak mahu membincang sangat istilah sains komputer kerana bukan kepakaran saya tapi saya ingin membawa perbincangan kepada istilah fizik khususnya dalam bidang terkehadapan. Banyak antara istilah yang dipakai dalam bidang fizik terkehadapan mungkin dibuat secara terburu-buru dan tidak menggambarkan pengertian fizik yang dikehendaki. Dalam kes sebegini, sebenarnya kita berpeluang besar untuk mencari istilah yang benar-benar sesuai dan membawa pengertian fizik yang sepatutnya. Sebarang istilah, jika sudah ada, masih dapat kita ubah kerana penggunaannya mungkin masih jarang (kerana bidang terkehadapan).

Beberapa istilah fizik yang saya fikirkan adalah seperti:
  • gauge invariance/symmetry - simetri ini berasaskan transformasi faktor fasa
  • wormholes - objek ruang-masa yang dapat dilalui tanpa menemui titik singulariti
  • grand unified theory - teori yang menyatukan hanya tiga jenis daya sahaja (adakah ia 'grand')
  • theory of everything - kerangka teori yang melibatkan semua daya (tapi adakah segala-galanya)
  • colour charges - cas yang dibawa oleh kuark dan gluon (bolehkah kita elak daripada menyebut kuark merah?)

Saya rasa banyak lagi istilah yang boleh kita pertimbang semula penggunaannya supaya istilah bahasa Melayu lebih tepat memerihalkan ciri atau proses fiziknya. Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment