18.5.12

Model Guru: Langkah Praktikal

Dua hari yang lepas, kita telah menyambut Hari Guru. Hari tersebut disambut oleh ramai dengan mengenang jasa guru kepada mereka. Namun diri ini menyambut dengan rasa serba sedikit sedih, mengenangkan peranan sebenar guru dan cabaran yang guru hari ini hadapi. Guru, saya diberitahu oleh ketua saya, mengikut etimologi bahasa Sanskritnya adalah beralih daripada kegelapan ke arah yang terang. Betapa sukarnya menghdupkan peranan ini dalam zaman yang penuh fitnah dan kemarahan, kekeliruan antara haq dan bathil, kerendahan adab dan sopan. Lazimnya kita mudah mengatakan yang ideal, mengupas teori yang kompleks tetapi dalam realiti betapa sukarnya memindahkannya dalam bentuk praktikal. Teringat akan doa, "Ya Allah, sesungguhnya daku memohon perlindungan padaMu daripada ilmu yang tidak bermanfaat dan daripada hati yang khusyuk dan daripada nafsu yang tidak pernah kenyang dan daripada doa yang tidak dimaqbulkan."

Sempena hari tersebut saya mengutip semula suatu buku telah saya baca satu ketika dulu iaitu "Nabi Muhammad - Guru dan Pendidik Terulung" karangan As-Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah (diterjemah oleh Hj Shuhadak Mahmud). Buku ini memetik daripada kehidupan Rasulullah s.a.w., teknik-teknik bagaimana Baginda mengajar dan mendidik sahabatnya dan masyarakat sekeliling. Setiap satu teknik ini diberikan dua-tiga contoh hadits yang menunjukkan teknik tersebut dipraktikkan. Ada empat puluh dua semuanya yang dikumpul pengarang dan di sini saya akan salinkan saja senarai teknik ini untuk panduan pembaca semua. Jika ingin penerarangan yang lebih mendalami, bolehlah cari dan miliki buku tersebut.

Empat puluh dua teknik terkumpul adalah:

  1. Menjadikan dirinya sebagai model pendidikan
  2. Mengajar secara beransur
  3. Meraikan kesederhanaan dan menjauhi kebosanan
  4. Meraikan perbezaan pelajar
  5. Memberi nasihat mengikut keadaan seseorang
  6. Meraikan individu ketika menjawab pertanyaan
  7. Dialog dan soal-jawab (interaksi dua hala)
  8. Perbualan dan pertimbangan akal
  9. Menyoal pendengar bagi menyingkap kecerdikan
  10. Bahasa kiasan dan perumpamaan
  11. Perbandingan
  12. Melukis dan melakar
  13. Menggabungkan percakapan dengan isyarat
  14. Mempamerkan benda yang dilarang untuk penegasan
  15. Menyampaikan maklumat tanpa didahului persoalan
  16. Menjawab persoalan yang diajukan
  17. Menambah jawapan lebih daripada persoalan
  18. Memberi jawapan lain daripada persoalan
  19. Meminta penyoal mengulangi pertanyaan
  20. Menyerahkan kepada pendengar menjawab soalan
  21. Menguji dan memuji
  22. Mendiamkan diri dan membenarkan apa yang berlaku
  23. Menggunakan kesempatan terbaik
  24. Pendekatan seloka dan senda gurau
  25. Mengukuhkan pengajaran dengan bersumpah
  26. Mengulangi bicarakata sebanyak tiga kali
  27. Menukar cara duduk dan pengulangan kata
  28. Mengulangi panggilan dan melewatkan jawapan
  29. Memegang bahu atau tangan pendengat
  30. Menyatakan sesuatu dengan bentuk kesamaran
  31. Menyampaikan secara umum dan menghuraikannya
  32. Menyebut angka bilangan dan menghuraikannya
  33. Memberi nasihat dan peringatan
  34. Kaedah galakan dan ancaman
  35. Menyebut kisah dan derita umat terdahulu
  36. Muqaddimah yang lembut dalam perkara yang memalukan
  37. Bahasa kiasan dan isyarat bagi perkara yang disegani
  38. Memberi tumpuan khusus terhadap wanita
  39. Marah dan bertegas ketika perlu
  40. Kaedah penulisan
  41. Mengarahkan sahabat mempelajari bahasa asing
  42. Penyampaian ilmu melalui keperibadian

Moga-moga senarai ini dapat kita manfaatkan bersama.

No comments:

Post a Comment